Scientific Work: Introduction
In her lifetime Elisabeth Noelle-Neumann acquired the status of a classic author in communication studies.1)Michael Meyen & Maria Löblich: Klassiker der Kommunikationswissenschaft (pp. 255-276). UVK, Constance 2006. She is considered a pioneer in the „empirical turn“ in newspaper and media research.2)Maria Löblich: Die empirisch-sozialwissenschaftliche Wende in der Publizistik- und Zeitungswissenschaft. Herbert von Halem Verlag, Cologne 2010. Her scientific publications, which figure in the list of key contributions to her field3)Christina Holtz-Bacha & Arnulf Kutsch (Eds.): Schlüsselwerke für die Kommunikationswissenschaft. Westdeutscher Verlag, Wiesbaden 2002., have been translated in 15 languages.
Elisabeth Noelle-Neumann’s list of publications comprises more than 400 entries, not including her journalistic articles. A bibliometric analysis published in 2013, states Hans Mathias Kepplinger and Elisabeth Noelle-Neumann were the most cited German communication researchers between 1970 and 2010.4)Matthias Potthoff & Swenja Kopp (2013). Die meistbeachteten Autoren und Werke der Kommunikationswissenschaft. Ergebnis einer Zitationsanalyse von … Continue reading
Elisabeth Noelle-Neumann was an active member of numerous scientific organizations. She served as President of the German Society for Journalism and Communication Studies (Deutsche Gesellschaft für Publizistik- und Kommunikationswissenschaft, DGPuK) from 1968 to 1970 and as President of the World Association for Public Opinion Research (WAPOR) from 1978 to 1980.
↑1 | Michael Meyen & Maria Löblich: Klassiker der Kommunikationswissenschaft (pp. 255-276). UVK, Constance 2006. |
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↑2 | Maria Löblich: Die empirisch-sozialwissenschaftliche Wende in der Publizistik- und Zeitungswissenschaft. Herbert von Halem Verlag, Cologne 2010. |
↑3 | Christina Holtz-Bacha & Arnulf Kutsch (Eds.): Schlüsselwerke für die Kommunikationswissenschaft. Westdeutscher Verlag, Wiesbaden 2002. |
↑4 | Matthias Potthoff & Swenja Kopp (2013). Die meistbeachteten Autoren und Werke der Kommunikationswissenschaft. Ergebnis einer Zitationsanalyse von Aufsätzen in Publizistik und Medien & Kommunikationswissenschaft (1970– 2010). Publizistik, 58, 347–366. |